Στην Ελλάδα τα ευρωπαϊκά "σκήπτρα" της ακρίβειας


Γ. Μπάρλα-ΑΠΕ-ΜΠΕ
Στα ύψη έχει εκτοξευθεί το κόστος των βασικών ειδών διατροφής για ένα μεσαίο ελληνικό νοικοκυριό, τη στιγμή που οι μισθοί και οι συντάξεις ψαλιδίζονται δραματικά.


Όπως αποδεικνύει πρόσφατη έρευνα του υπουργείου Ανάπτυξης, η χώρα μας κρατά τα σκήπτρα της ακρίβειας, καθώς τα προϊόντα στα ελληνικά σούπερ μάρκετ πωλούνται, κατά...
κανόνα, ακριβότερα από ό,τι σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η έρευνα τιμών σε επτά χώρες της Ε.Ε. (Γερμανία, Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Βουλγαρία και στην Ελλάδα) κατέδειξε ότι σε 70 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, εκ των οποίων τα 50 είναι επώνυμα, οι τιμές στη χώρα μας παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, γεγονός που δημιουργεί έντονη ανησυχία για τις συνθήκες, που επικρατούν στην αγορά.


Από την άλλη πλευρά, η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, όπως ισχυρίζονται παράγοντες της αγοράς, έχει μειωθεί κατακόρυφα. Τονίζουν δε ότι διαφαίνεται ήδη η τάση να στρέφονται σε φθηνότερα καταναλωτικά προϊόντα και να μειώνουν τη μηνιαία δαπάνη για τα ψώνια τους, καθώς, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στην εκπλήρωση άλλων υποχρεώσεων, όπως η αποπληρωμή φόρων, δανείων και πιστωτικών καρτών, περιορίζουν τις αγορές τους, ακόμα και στα είδη πρώτης ανάγκης.


Η ζήτηση για φθηνά προϊόντα αυξάνεται εντυπωσιακά, εν μέσω έντονης οικονομικής ύφεσης. "Σταδιακά, οι καταναλωτές άλλαξαν τις καταναλωτικές τους συνήθειες και επιλέγουν πλέον, σε μεγάλο βαθμό, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, για να καλύψουν τις ανάγκες τους, προϊόντα, δηλαδή, που συσκευάζονται από τα σούπερ μάρκετ και έχουν τη δική τους φίρμα", δηλώνει στο ΑΜΠΕ ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), Γιώργος Λεχουρίτης.


Το οξύμωρο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ελληνικού Κέντρου Καταναλωτών (ΕΛΚΕΚΑ), Βασίλη Λύγκα, είναι ότι από τη μία, συμπιέζονται προς τα κάτω οι μισθοί και οι συντάξεις των πολιτών και από την άλλη, οι τιμές των προϊόντων τραβούν την ανηφόρα.


Όπως αναφέρει, οι μειώσεις τιμών, με τη μορφή προσφορών, που, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, διαφημίζουν τα σούπερ μάρκετ, είναι παραπλανητικές, καθώς, όπως λέει, αυτές ενδέχεται να γίνονται σε προϊόντα, που προηγουμένως έχει αυξηθεί η τιμή τους.


Τέλος, το ΕΛΚΕΚΑ σχεδιάζει εκστρατεία για μποϊκοτάρισμα των προϊόντων, που πωλούνται ακριβότερα στη χώρα μας, σε σχέση με τις υπόλοιπες της Ε.Ε.